Arvato Supply Chain Solutions buduje obecnie nowe centrum dystrybucyjne w Hamm w Niemczech, które będzie wyposażone w najnowocześniejszą technologię transportu wahadłowego (shuttle system), aby sprostać szybko rozwijającemu się kanałowi e-commerce dla marki Douglas. Od sierpnia 2022 r. na łącznej powierzchni 38 000 m2 będziemy obsługiwać logistycznie sklepy internetowe w Niemczech, Austrii, Szwajcarii i Holandii. W ofercie znajdować się będzie ok 150 000 różnych artykułów.
Arvato Supply Chain Solutions już od 2000 roku obsługuje e-commerce dla firmy Douglas. Dzięki nowemu hubowi logistycznemu w Hamm zdolności produkcyjne są trzykrotnie wyższe. Potrzeba ta wynika przede wszystkim z szybkiego rozwoju sklepu internetowego, którego sprzedaż rosła średnio o 35 procent rocznie w ciągu ostatnich dziesięciu lat. W samym roku obrotowym 2019/2020 sprzedaż internetowa stanowiła już 40 procent całkowitej sprzedaży – a trend cały czas rośnie.

Douglas spodziewa się kontynuacji trendu wzrostu zakupów online.
Z tego powodu firma już w 2018 roku skupiła się na nowej strategii #FORWARDBEAUTY i rozwoju e-commerce, dzięki temu odnosi sukcesy sprzedaży w kanale cyfrowym. Teraz firma idzie o krok dalej i integruje sklepy internetowe, marketplace i sklepy na jednej platformie kosmetycznej.
Digital First staje się nowym podstawowym podejściem, którego celem jest stworzenie jeszcze lepszych doświadczeń zakupowych dla klienta za pomocą rozwiązań cyfrowych. W celu realizacji nowej strategii konieczne było zbudowanie nowoczesnego magazynu omnichannel, w którym w przyszłości będą łączone różne kanały sprzedaży i kraje.
W tym celu w nowym centrum dystrybucyjnym zostanie zainstalowany wysokowydajny system transportu wahadłowego (shuttle system) oraz rozwiązanie informatyczne oparte na chmurze. W przyszłości w Hamm będzie można obsłużyć ponad 100 000 paczek dziennie. Zaplanowano także możliwość rozwoju, ponieważ w razie potrzeby infrastruktura techniczna może być dalej rozbudowywana.
Najnowocześniejszym shuttle system w Niemczech
Arvato Supply Chain Solutions zainwestowało ponad 50 milionów euro w infrastrukturę techniczną w nowej lokalizacji Douglas w Hamm, co jest największą inwestycją w dotychczasowej historii firmy. Julia Börs, prezes Consumer Products i Jens Braun, wiceprezes, który przejął zarządzanie projektem Douglas i jest odpowiedzialny za budowę lokalizacji Hamm, wyjaśniają, jakie rozwiązania są tam stosowane i jak projekt został skutecznie zrealizowany.
Dlaczego Arvato Supply Chain Solutions koncentruje się w pierwszej kolejności na automatyzacji magazynu?
Jens Braun: Automatyzacja magazynu i IT to kluczowe filary naszej kompleksowej strategii cyfryzacji. W Arvato bardzo ważną rolę odgrywa również temat chmury. Wdrażając projekt Douglas, całkowicie polegamy na najnowocześniejszej architekturze i będziemy działać w środowisku S/4, które jest całkowicie oparte na chmurze i nie wymaga już lokalnych serwerów. Ponadto wdrażamy w Douglas EWM, moduł Extended Warehouse Management firmy SAP. Dążymy do celu, jakim jest bycie międzynarodową firmą zarządzającą łańcuchem dostaw o najwyższym ukierunkowaniu na klienta i największej wiedzy w zakresie IT i zarządania danymi.

Jak nowe centrum dysystrybucji wpisuje się w strategię Arvato?
Julia Börs: W ramach naszej kompleksowej strategii cyfryzacji coraz częściej projektujemy rozwiązania automatyzacji w naszych lokalizacjach i wdrażamy je u klientów, gdzie ma to naprawdę sens.
Po pomyślnym wdrożeniu różnych rozwiązań automatyzacji w zeszłym roku, obecnie budujemy już piąty system AutoStore i wdrażamy kolejne systemy wahadłowe. Celem nowych technologii magazynowych jest optymalizacja procesów zapewniając ich przejrzystość, zwiększenie wydajności logistycznej przy jednoczesnej dalszej minimalizacji liczby błędów. Dokładnie to, które rozwiązanie zostanie następnie zastosowane, jest ustalane indywidualnie dla każdego projektu zgodnie z wymaganiami.
Jakie rozwiązania automatyzacji są stosowane w Hamm?
Jens Braun: "Sercem" rozwiązania automatyzacji w Hamm jest najnowocześniejszy system transportu wahadłowego (shuttle system) najnowszej generacji 2D z ponad 130 000 miejsc przechowywania, 32 ultranowoczesnymi, ergonomicznymi stacjami roboczymi oraz pojemnością przechowywania i pobierania 12 500 pojemników na godzinę.
Ponad 500 wózków wahadłowych może nie tylko poruszać się w jednym korytarzu, ale także zmieniać korytarze i w ten sposób docierać do wszystkich miejsc składowania w ramach jednego poziomu. Rozwiązanie jest elastyczne i zmniejsza nakład pracy związany z technologią przenośników. System wahadłowy jest zintegrowany z systemem, który składa się z automatycznych urządzeń do składania kartonów i pojemników, trzech sorterów, stacji pobierania sampli i produktów ponadwymiarowych, rozwiązania pick-by-light oraz automatycznych zaklejarek kartonów.
Kolejne sortowanie odbywa się w obszarach wysyłki i wydawania towarów.
Julia Börs: Nowy shuttle system jest zdecydowanie najciekawszym elementem systemu logistycznego ze stanowiskami roboczymi typu goods-to-person. Ponieważ przywiązujemy dużą wagę do ergonomii, opieramy się nie tylko na fizycznych stanowiskach roboczych, ale także pracujemy z okularami 3D, które zapewniają ergonomię dla różnych pracowników za pomocą specjalnego programu.
W ten sposób zapewniamy optymalne miejsce pracy niezależnie od wzrostu pracowników, gdzie dodatkowo sprawdzamy, czy regulacja wysokości miejsca pracy ma zastosowanie.

Który partner został wybrany do wyposażenia technicznego nowego centrum dystrybucyjnego?
Jens Braun: Shuttle system dostarcza austriacka firma Knapp, z którą współpracujemy już od wielu lat w różnych lokalizacjach. Oprócz automatyzacji centrum logistycznego w Hamm, obecnie realizowane są wspólne projekty również w Düren, Harsewinkel i w Gennep .
Od dawna używamy również systemu od tego dostawcy w lokalizacji Ennigerloh, który przekonał nas swoją wydajnością i niezawodnością. Oprócz sprzętu firma Knapp zapewniamy również wsparcie techniczne na miejscu dla systemu w Hamm przy pomocy własnego personelu.
Julia Börs: Knapp należy do grona wiodących dostawców technologii, z którymi regularnie współpracujemy. Generalnie jesteśmy zasadniczo niezależni od producenta i zawsze szukamy rozwiązania automatyzacji, które optymalnie pasuje do wymagań i produktów obsługiwanego klienta.
Rozwiązanie powinno być skalowane i najlepiej ustandaryzowane, aby można było je stosować również dla innych klientów lub w innych obiektach. Pod tym względem firma Knapp przekonała nas swoimi produktami i już nie możemy się doczekać, kiedy shuttle system zostanie uruchomiony w 2022 roku.
You are interested in our warehouse automation?
Then get in touch with us!