Od zlecenia sprzedaży do otrzymania płatności
Od 60 lat dział Arvato Supply Chain Solutions Wydawnictwa (VVA, niem. Vereinigte Verlagsauslieferung) dostarcza swoim klientom w branży wydawniczej w pełni zintegrowane rozwiązania obejmujące proces od zamówienia do otrzymania płatności. Model order-to-cash stosowany przez nas w obszarze VVA jest czołowym rozwiązaniem stosowanym w tej branży i inspiruje innych do podobnych wdrożeń. Dzięki regulacjom prawnym dotyczącym usług finansowych, pozostaje on jednak poza zasięgiem konkurencji.
Outsourcing ma długą tradycję w branży wydawniczej, a dystrybutorzy wydawnictw funkcjonowali na długo przed powstaniem sektora operatorów logistycznych w innych branżach. Na początku XIX wieku, ze względu na znaczne rozdrobnienie rynku, istniały tysiące małych i średnich oficyn, które nie mogły sobie pozwolić na utrzymywanie własnych działów logistyki.
W konsekwencji pojawili się w wtedy outsourcerzy, świadczący swoje usługi kilku firmom, którzy zajęli się również regulowaniem płatności. W taki właśnie sposób powstała spółka Vereinigte Verlagsauslieferung (VVA) w Niemczech. Obecnie świadczy ona usługi order-to-cash ponad 200 wydawnictwom, zajmując się procesem od zamówień po płatności. Spółka odniosła ogromny sukces – jej udział w rynku wynosi prawie 20 procent.
Korzystanie z potencjału współpracy
Poza wsparciem klienta i kompleksowymi usługami logistycznymi, szczególnie ważną rolę w ofercie outsourcerów odgrywają usługi finansowe – a zwłaszcza model faktoringu VVA. Stosowanie tego modelu jest możliwe tylko dlatego, że VVA to jedyny usługodawca na rynku posiadający odpowiednie zezwolenie BaFin, niemieckiego Federalnego Urzędu Nadzoru Finansowego, i w związku z tym podlegający nadzorowi ze strony Bundesbank (niemieckiego banku centralnego). Dzięki temu VVA może wykupywać roszczenia swoich klientów i sprawiać, aby wydawnictwa otrzymywały pieniądze niezależnie od dokonania zapłaty przez dystrybutorów.
Działalność w tym obszarze przynosi zyski spółce, która świadczy dodatkowo usługi monitowania dłużników i windykacji oraz zarządzania należnościami. VVA odzyskuje pieniądze od klienta tylko w przypadku niewywiązania się z obowiązku zapłaty, chyba że klient posiada polisę ubezpieczeniową obejmującą ryzyko del credere w odniesieniu do niedokonania płatności.
W ramach usług faktoringu, VVA oferuje dodatkowe finansowanie, które może obejmować nawet cały okres pomiędzy powstaniem roszczenia a otrzymaniem zapłaty przez firmę. „Prefinansowanie przez VVA ma długą tradycję w branży wydawniczej. Pozwala ono naszym klientom finansować nowe tytuły. My osiągamy zysk z przepływów pieniężnych na późniejszym etapie”, mówi prezes Stephan Schierke. Kluczowe znaczenie ma zdolność kredytowa wspieranych klientów, dlatego – na ogół – VVA dokładnie zna ocenę ich zdolności kredytowej na przestrzeni lat.
Usługi faktoringu są jednak oferowane jedynie sektorowi B2B. W przypadku klientów indywidualnych, VVA zarządza ich należnościami z poziomu rachunków klienckich u wydawcy, nie działając bezpośrednio jako VVA.
Klienci VVA odnoszą korzyści nie tylko z usług finansowych spółki, ale również z łączenia przez nią zleceń. Ma to miejsce w przypadku wysyłki towarów – gdy pakowane towary są łączone w ramach sieci wydawców – a także w ramach usług rachunkowych i obsługi płatności.
„Udzielamy między innymi zapewnienia, że warunki płatności naszych klientów są ustandaryzowane” – wyjaśnia Stephan Schierke. „Oznacza to, że termin płatności jest zawsze wyznaczany na konkretny dzień miesiąca”. Ten model przynosi księgarzom niebagatelne korzyści. Otrzymują faktury zbiorcze i mogą rozliczać poszczególne zamówienia z minionych tygodni u 200 wydawców będących klientami VVA w ramach jednej płatności. Rejestrowanie podatku od sprzedaży ogranicza się wtedy do jednego wpisu miesięcznie. Są to zaledwie dwa przykłady niezwykłych synergii związanych z branżowymi rozwiązaniami VVA, które przynoszą korzyści wszystkim zaangażowanym.
Klienci VVA odnoszą korzyści nie tylko z usług finansowych spółki, ale również z łączenia przez nią zleceń. Ma to miejsce w przypadku wysyłki towarów – gdy pakowane towary są łączone w ramach sieci wydawców – a także w ramach usług rachunkowych i obsługi płatności.
„Udzielamy między innymi zapewnienia, że warunki płatności naszych klientów są ustandaryzowane” – wyjaśnia Stephan Schierke. „Oznacza to, że termin płatności jest zawsze wyznaczany na konkretny dzień miesiąca”. Ten model przynosi księgarzom niebagatelne korzyści. Otrzymują faktury zbiorcze i mogą rozliczać poszczególne zamówienia z minionych tygodni u 200 wydawców będących klientami VVA w ramach jednej płatności. Rejestrowanie podatku od sprzedaży ogranicza się wtedy do jednego wpisu miesięcznie. Są to zaledwie dwa przykłady niezwykłych synergii związanych z branżowymi rozwiązaniami VVA, które przynoszą korzyści wszystkim zaangażowanym.

Wykorzystywanie swoich kompetencji w różnych branżach
„Oczywiście, strategia łączenia jest również przedmiotem zainteresowania innych branż”, mówi Stephan Schierke. „Sądzę, na przykład, że przemysł rozrywkowy wkrótce odejdzie od zasady zarządzania relacjami klienckimi z zachowaniem ścisłego podziału na poszczególnych klientów. A przynajmniej zostanie tu uwzględniona kwestia regulowania płatności, tak aby każde roszczenie nie musiało być odrębnie księgowane”. I chociaż duże firmy nie zawsze lubią mieć wyznaczane nieprzekraczalne terminy, większość klientów VVA ma bardzo dobre doświadczenia pod tym względem. „Wydawnictwa, które już z nami pracują, dopominają się u innych usługodawców o model VVA. Wygląda na to, że ustanowiliśmy standard obowiązujący w tej branży”.
Ciągły rozwój
Mimo że model VVA funkcjonuje z powodzeniem od ponad 50 lat, dbamy o stały rozwój i poszukujemy nowych możliwości biznesowych. „Nawet jeśli obecnie koncentrujemy się bardziej na dużych graczach rynkowych, nie możemy zapominać o małych spółkach”, mówi Stephan Schierke. „O ile same w sobie są niewielkie, razem stają się atrakcyjne, o ile zależy nam na ciągłym wzroście w przyszłości. Naszym celem jest bycie na bieżąco z wszelkimi zmianami w świecie wydawniczym, tak aby zawsze móc oferować klientom kompleksowe rozwiązania”, dodaje Schierke.
VVA przyjęło takie podejście wiele lat temu w związku z grami dołączanymi do książek, z czego wyrósł biznes zabawkarski z aktualnym udziałem w rynku na poziomie siedmiu-ośmiu procent. „Od tej pory coraz więcej wydawnictw otwiera się na działania «poza księgarskie» i razem z książkami oferuje takie towary jak na przykład lalki. Jesteśmy chętni i przygotowani do zapewnienia kompleksowych usług order-to-cash także w tym obszarze”.