Automatyzacja w logistyce staje się coraz bardziej popularna. Również Arvato Supply Chain Solutions w większym stopniu stawia na automatyzację swoich lokalizacji na całym świecie. Nasza firma we słasnych strukturach utworzyła dział Inżynierii Logistyki, który jest odpowiedzialny za dobór odpowiednich rozwiązań dla naszych klientów.
Ten centralny dział łączy doświadczenie w zakresie logistyki operacyjnej oraz dogłębną znajomość technologii automatyzacji z rozległym know-how w zakresie rozbudowy centrów logistycznych.
„Wykorzystanie zautomatyzowanych rozwiązań magazynowych jest obecnie napędzane przede wszystkim rozwojem e-commerce i wzrostem wolumenów wysyłkowych, dążeniem do jak najkrótszych terminów dostaw, ale także rosnącym niedoborem wykwalifikowanej kadry pracowniczej” – wyjaśnia Philipp Rücker, Head of Client Logistics Solutions w Arvato Supply Chain Solutions
„Zmieniają się wymagania dotyczące logistyki i realizacji zamówień, których często nie można już realizować wyłącznie za pomocą procesów ręcznych”. Dla Arvato Supply Chain Solutions automatyzacja jest również ważnym elementem w obecnej strategii cyfryzacji.
Nowoczesna technologia automatyzacji jest kluczem do przeniesienia cyfryzacji do logistyki.”
Automatyzacja nie jest nigdy celem samym w sobie. Wybór odpowiedniego rozwiązania wymaga kompleksowej analizy i zbadania wszystkich wymagań z różnych perspektyw. „Zasadniczo pracujemy jak zewnętrzna firma konsultingowa. Do projektów logistycznych i automatyzacji podchodzimy całościowo, analizujemy istniejącą infrastrukturę i oceniamy wymagane poszczególne procesy”, mówi Philipp Rücker.
Aby móc określić stopień automatyzacji w danej lokalizacji pod względem wymagań kadrowych i wydajnościowych, produktywności, wymagań dotyczących powierzchni i niezbędnych inwestycji, szczegółowo badane są procesy, cechy i wzorce zamówień zarówno dla biznesu B2B, jak i B2C, sporządzane są prognozy na przyszłość, a to wszystko oceniane jest w ścisłym porozumieniu z klientem – również pod kątem rentowności.
Philipp Rücker: „O tym, czy inwestować wyłącznie w częściową, czy całkowitą automatyzację należy podejmować decyzję w odpowiedzi do wymagań danego projektu. Dla nas najważniejsze jest, żeby rozwiązanie było elastyczne i skalowane, a przede wszystkim odpowiadało potrzebom klienta oraz lokalizacji w której się znajduje"

Żeby zawsze być na bieżąco z najnowszymi osiągnięciami technologicznymi, eksperci Inżynierii Logistycznej stale monitorują najnowsze osiągnięcia rynkowe, technologie automatyzacji i innowacje. Spektrum sięga od automatycznych systemów magazynowania i wyszukiwania, takich jak AutoStore lub wózki wahadłowe, bez kierowcy systemy transportowe i mobilne roboty transportowe po maszyny pakujące i technologię kamer 3D do automatycznego rozpoznawania obrazu w towarach przychodzących i wychodzących lub w przypadku zwrotów.
„Je nach Anwenderfokus und Potenzial können wir ziemlich schnell erkennen, welche Automatisierungslösungen für welchen Kunden Sinn machen“, betont Bernhard Lembeck Head of Future Warehouse.
Realizacja projektów przez zespoły eksperckie
Dział Inżynierii Logistyki dysponuje narzędziami służącymi do opracowania i projektowania obiektów magazynowych, wraz z doborem ich lokalizacji. Arvato współpracuje z deweloperami logistycznymi i przez to może zaoferować swoim klientom lokalizacje dla ich centrów dystrybucyjnych. Tylko w ubiegłym roku powierzchnia naszych magazynów powiększyła się o ponad 100 000 metrów kwadratowych poprzez otwieranie nowych lokalizacji i rozbudowę istniejących centrów dystrybucyjnych.
"Obecnie mamy zakolejkowanych kilka dużych projektów”, mówi Philipp Rücker. „Na przykład obecnie wdrażamy projekt automatyzacji dla branży Healthcare w naszej nowej lokalizacji w Memphis”. Tam Arvato będzie odpowiadać za całą logistykę i dystrybucję w USA dla jednej z wiodących światowych firm technologii medycznej
W tym celu lokalizacja o powierzchni 20 000 metrów kwadratowych zostanie powiększona o kolejne 10 000 metrów kwadratowych powierzchni magazynowej, a nowoczesny system AutoStore z 50 000 miejsc kontenerowych i 52 robotami zostanie zainstalowany jako "serce magazynu" . „Fakt, że byliśmy w stanie rozpocząć i wdrożyć ten projekt podczas ograniczeń związanych z Coronawirusem, jest prawie cudem”, mówi Philipp Rücker, opisując ogromne wyzwania dla wszystkich zaangażowanych osób. Zespół ekspertów, który Arvato tworzy z różnych działów i branż do realizacji tak dużych projektów, nie mógł przebywać jak dotychczas na miejscu, a pracował „zdalnie”.
"Koordynacja zespołów z obszarów takich jak Inżynieria Logistyki, Healthcare i IT oraz z pracownikami z Niemiec, Włoch i Holandii była niezwykle trudna w warunkach Covid” – mówi Philipp Rücker. „Skorzystaliśmy z naszego doświadczenia z innych wdrożeń AutoStore i teraz wiemy, że łączenie kompetencji w zespole działa niezwykle dobrze. Z każdym projektem stajemy się coraz lepsi i szybsi.”
Obecnie trwa poważna reorganizacja procesów logistycznych w centrum logistycznych Healthcare Harsewinkel w powiecie Gütersloh. Philipp Rücker: „Instalujemy tam nowy system wahadłowy podczas bieżącej działalności”. Projekt poprzedziła szczegółowa analiza stanów magazynowych i ilości dostaw oraz struktury produktów przez ekspertów z Inżynierii Logistyki . Ponieważ w Harsewinkel obsługujemy wielu różnych klientów, dla których produktów nie można przewidzieć odrębnej dystrybucji ABC, rozwiązanie transportu wahadłowego okazało się najbardziej odpowiednie, ponieważ nie jest wymagany szybki czas szybkiego dostępu do produktów.
Wdrożenie w takim przypadku jest bardziej złożone i wymaga dłuższej fazy implementacji”
Projekty automatyzacji jako modele blueprint
Rozwiązania automatyzacji, które są projektowane i wdrażane przez ekspertów Arvato Supply Chain Solutions są indywidualnie dopasowane do odpowiednich wymagań klientów, zawsze pełnią jednocześnie funkcję modelu projektowego. W zwinnych grupach roboczych pomiędzy IT, zakupami, inżynierią logistyczną i operacjami - modele projektu są następnie dostosowywane i dalej rozwijane do nowych projektów klientów. Oznacza to, że można je w całości wdrożyć lub odpowiednio zmodyfikować dla innych klientów z innych lokalizacji w ramach globalnej sieci Arvato Supply Chain Solutions. Bernhard Lembeck: „Standaryzacja procesów logistycznych i integracja IT jest ważnym warunkiem pomyślnego wprowadzenia zautomatyzowanych rozwiązań. W przypadku przenoszenia rozwiązań międzybranżowo i/lub międzynarodowo lub użytkowania ich w lokalizacji z wieloma klientami przywiązujemy bardzo dużą wagę do elastyczności i skalowalność."
Przy projektowaniu nowych rozwiązań automatyzacji kładziemy również nacisk na ścisłą współpracę z klientami. Nowe rozwiązania i pomysły na cyfryzację i automatyzację są testowane we wspólnych projektach pilotażowych. „Ciekawym obszarem są na przykład rozwój i innowacje związane z robotyką i rozpoznawaniem obrazu, ponieważ wiele rzeczy które musimy wykonać w naszych procesach, można również dokonać za pomocą technologii kamer”, mówi Philipp Rücker. „Obserwujemy również, jak silny wpływ na logistykę ma narastający niedobór kadry pracowniczej i jak rozwiązujemy to za pomocą technologii automatyzacji, aby następnie angażować pracowników do zadań o wyższej wartości dodanej”.
You are interested in our warehouse automation?
Then get in touch with us!